Jak nie wypaśćz formy przez zimę? Bert Freeride blog

Sezon zbliża się wielkimi krokami. W tym wpisie opiszę kilka sportów, które pomogą nam przygotować się do śmigania. Wiem, że zima w tym roku nie zasypała nas śniegiem, dlatego wielu rowerzystów jeździ jakby sezon się jeszcze nie skończył. Niestety są też i tacy, którzy nie mają jeszcze na czym jeździć, bo na przykład wymienili rower i czekają na nowy- dlatego opisałem rzeczy, które zrobisz bez zjazdówki,

Jeden rower to za mało

Bardzo dobre do robienia kondycji są rowery szosowe, ale nada się też każdy inny rower z funkcją jeżdżenia, byle na niego wsiąść i pojechać. Siła nóg i kondycja naprawdę się przyda. Kilka treningów tygodniowo zrobi robotę. Oprócz tego są jeszcze inne dyscypliny- pełno jest pumptracków, krytych lub otwartych. Dlatego warto jest z tego skorzystać i trochę się rozskakać, oczywiście nie na rowerze szosowym (no chyba, że nazywasz się Martyn Ashton)

Pumptrack to pętla, po której jeździ się bez pedałowania, samym pompowaniem. Jest to bardzo dobry trening kondycji, wytrzymałości i wyczucia roweru, a do tego bardzo przyjemny.

Pompowanie jest bardzo efektywne podczas zjazdów, wystarczy popatrzeć na przejazd Aarona Gwina w Leogangu, który bez łańcucha okazał się najszybszy.

Sporty zimowe

Skoro już jest zima, to warto z niej skorzystać, co nie? (no dobra, w Polsce śniegu dużo nie jest ale za granicą już tak) Według mnie jest to najciekawsza forma treningu, która sprawia tyle samo radości co jazda rowerem w sezonie. Mówię tu o nartach i snowboardach. Sam praktykuję to drugie i dopiero pod koniec sezonu zimowego zaczynam tęsknić za tym letnim. Wymienione wyżej sporty ćwiczą przede wszystkim dolne partie ciała, czyli jest to fajny sposób na trening ogólnorozwojowy. Oprócz tego można poćwiczyć w ten sposób równowagę, która jest bardzo ważna podczas jazdy na rowerze– na przykład podczas pokonywaniu trawersów, które należą zazwyczaj do trudnych elementów na trasach.Jak nie wypaść z formy przez zimę? Bert Freeride

 

Te sporty mają jeszcze jedną zaletę. Nie pozwolą nam odzwyczaić się od prędkości, z wiadomych powodów. Pamiętam jak któregoś razu na rowerze zapomniałem jak to jest jeździć szybko. Nie polecam nikomu- przez wiele zjazdów po prosu bałem się się zjeżdżać i jazda ogólnie mnie stresowała- brrr… Zjazdowe sporty zimowe to nie wszystko. Są jeszcze sposoby bardziej turystyczne- biegówki, tury i split board. Biegówki są wszystkim znane, ale niektórzy mogli o turach, a zwłaszcza split boardach nie słyszeć. Tury to narty, które mają odpinane wiązania (w tańszych modelach wiązań odpina się je przy pięcie tak, że podnosząc nogę podnosimy wiązanie z platformą.Jak nie wypaść z formy przez zimę?- Bert Freeride W droższych modelach odpina się sam but od wiązania), dzięki czemu możemy na tych nartach zarówno podchodzić, jak i zjeżdżać. Split board to odpowiednik tur, tyle, że wersja deskowa. Jak sama nazwa wskazuje, deska potrafi się rozdzielić- do podchodzenia mamy narty, a do zjazdu deskę. Transformacja z deski do nart i na odwrót zajmuje trochę czasu, dlatego dobrze jak zjazd, do którego podchodziliśmy będzie trochę trwał. Do zastosowań mniej wyczynowych, a bardziej rekreacyjnych, lepiej sprawdzają się biegówki. Split boardy i tury stosuje się zazwyczaj w nieco wyższych górach. Wszystkie te aktywności wyćwiczą kondycję i wytrzymałość bardziej, niż można sobie wyobrazić (mowa o podchodzeniu). O ile biegówki wymagają przygotowanej trasy, o tyle na turach i splicie można chodzić po wszystkim. A do tego będziemy mogli podziwiać piękno otaczającego nas świata i trochę pozjeżdżać.

Siła to podstawa

Downhill wymaga sporej siły, chociażby do utrzymania roweru na trudnych elementach jak i w sytuacjach krytycznych. Właśnie dlatego wielu zawodowców, i nie tylko, spędza zimę na siłowniach. Do miłośników tego sportu nigdy nie należałem, ale zdarzało mi się tam chodzić. Jak się nie ma co się lubi i tak dalej… Jak nie wypaść z formy przez zimę?- Bert FreerideJest to bardzo dobra metoda do zwiększenia siły naszych mięśni. Zaletą siłowni jest to, że możemy ćwiczyć praktycznie dowolnie wybrane partie mięśni i trening można sobie dokładnie zaplanować i rozpisać. Na przykład w poniedziałek robimy trening siłowy nóg, a w środę ręce i przedramiona. Moim zdaniem dobrze jest przed początkiem sezonu spędzić tam kilka tygodni, żeby przyzwyczaić mięśnie do sezonu.

Giętkość i elastyczność

Oprócz siły, kondycji, wytrzymałości i równowagi pomocne jest też dobre rozciągnięcie naszego ciała– dlatego nie przesadź z siłownią. Jako dwudrzwiowa szafa będzie Ci trudno jeździć na rowerze. Bardzo wiele osób zapomina o rozciąganiu- niedobrze. Jest to czynność, której nigdy nie chce się robić, a która jest bardzo ważna (to samo z rozgrzewką)

Jak nie wypaść z formy przez zimę?- Bert FreerideRozciąganie powinno się wykonywać przed każdym treningiem, a najlepiej jeszcze po. Dobre rozciągnięcie ciała może uchronić nas od przyszłych kontuzji podczas-treningowych i poprawić nasze osiągi. Oprócz tego w Downhillu może przydać się do… upadków… Podczas gleby, nasze rozciągnięte ciało, pod działaniem siły bezwładności, będzie zachowywało się lepiej/dużo lepiej, niż ciało nierozciągnięte. Przez co może (nie musi) uchronić to nas przed niegroźnymi, lub groźnymi kontuzjami. Warto o tym pamiętać.

Jak nie wypaść z formy przez zimę?- Bert Freeride

Mój upadek podczas zawodów na Dzikowcu

Bez budowania nie ma jeżdżenia

Jeżeli masz w pobliżu domu jakieś trasy bezwyciągowe, o których wspomniałem w punkcie pierwszym, to dobrą formą treningu może być budowanie, albo poprawianie tras. Sam wiem o tym doskonale, bo budowałem trasy rowerowe w Bachledowej Dolinie w minionym sezonie. W ten sposób, oprócz samego treningu, można zrobić coś pożytecznego. A do tego satysfakcja z wybudowania czegoś nowego będzie ogromna. Jeżeli ten temat Cię zainteresował to odsyłam do mojego wpisu, który pomoże Ci wybudować Twoją pierwszą hopkę

Jak nie wypaść z formy przez zimę? Bert Freeride. Bachledova Dolina Freeride- Rootsphere

 Jak widać możliwości na aktywne spędzenie zimy jest wiele. Polecałbym mieszanie różnych tych sportów. Każda z nich w mniejszym, lub większym stopniu pozwoli nam na zachowanie formy. Fajnie jest się do zbliżającego sezonu rowerowego jakoś przygotować, po to, żeby czerpać 100% przyjemności z jazdy w najbliższym sezonie rowerowym.


 

Źródła fot. 1, 456