Po powrocie z ponad dwumiesięcznego pobytu w Austrii postanowiłem podzielić się informacjami na temat szukania pracy idealnej dla rowerzysty. Wielu ludzi pytało się mnie jak wyglądała tam moja praca oraz jak ją znalazłem. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu zostaniesz zmobilizowany, żeby porozsyłać swoje CV, bo teraz jest na to najlepszy moment.

Skąd pomysł na tę pracę?

Pewnego razu, kilka lat temu, jeżdżąc na trasach w Rużomberoku zastanawiałem się co zrobić, żeby w wakacje móc bardzo dużo jeździć na rowerze w fajnych miejscówkach, a przy tym nie wydać dużo pieniędzy. Było dla mnie oczywiste, że profesjonalistą raczej już nie zostanę (jak wiadomo profesjonalni rowerzyści jeżdżą najwięcej i są za to opłacani). Po jakimś czasie wpadłem na pomysł, że jeżeli chcę spędzać dużo czasu w bike parku, to mogę w nim pracować. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Realizując ten plan mogłem jeździć dużo na rowerze, nie wydać przy tym pieniędzy na bilety i dodatkowo zarobić. Rok później pojechałem do pracy do Bachledovej Doliny, a trzy lata później do Schladming

Co robiłem w Austrii?

Pojechałem do miejscowości Schladming, gdzie znajduje się świetny bike park, na górze Planai. Pracowałem tam jako shaper, czyli osoba odpowiedzialna za stan tras w bike parkach i singletrailach ( analogicznie w snow parkach zimą, ale tu praca wygląda nieco inaczej). Jak to dokładnie wygląda? Każdy bike park obsługuje firma zewnętrzna (rzadziej ta sama firma, która jest odpowiedzialna za wyciąg ), zapewniająca osoby do doglądania tras. Zazwyczaj pracuje się po 2-3 osoby, 7 dni w tygodniu. W przypadku singletraili, pracę wykonuje się jeden dzień w tygodniu przez jedną lub dwie osoby. Dodatkowo w przypadku intensywnych opadów deszczu stan singlów sprawdza się częściej.

 

Jak wygląda dzień pracy shapera?

Początek dnia to zdecydowanie najprzyjemniejsza cześć pracy. Wszystko za sprawą przejazdu kontrolnego, czyli check run‚u. Jest to po prostu zjechanie powoli (to bardzo ważne) każdą z tras i usunięcie z niej wszystkich zagrożeń dla użytkowników bike parku. Należy usunąć luźne kamienie, gałęzie, zakryć przewody z wyciągu, jeżeli zostały odkryte i wszystkie niebezpieczne rzeczy, które da się usunąć bez użycia dodatkowych narzędzi. W przypadku deszczu należy udrożnić odpływy z tras, i/lub zrobić nowe. Następnie pakuje się potrzebne narzędzia do samochodu i jedzie na górę w wyznaczone miejsce. Na górze poprawia się elementy trasy, rzadziej buduje nowe- priorytetem przy tej pracy jest osiągnięcie stanu trasy który był przy jej otwarciu. Dodatkowo w piątki, soboty i niedzielę, pełni się też rowerowy patrol, czyli udzielenie pierwszej pomocy osobom podczas wypadków na trasie. Podczas mojego dwumiesięcznego zdarzyło się to kilka razy.Rowerzyści go nienawidzą, odkrył trik na darmową jazdę i jeszcze na tym zarabia!

Jakie są wymagania?

Wcześniejsze doświadczenie z budowania, naprawiania tras rowerowych. Doświadczenia z budowania trasy przydomowej nie wystarczą. Z życia wiem, że wygląda to zupełnie inaczej. Umiejętności używania narzędzi, przydaje się prawo jazdy, umiejętność posługiwania się piłą spalinową i jej ostrzenie, obsługa wywrotki, kopary, pierwsza pomoc. Języki obce: angielski, niemiecki.

Są jeszcze inne opcje

Tak jak pisałem we wpisie o infrastrukturze austriackiej, w każdym większym bike parku znajduje się sklep rowerowy, który jest prowadzony przez tę samą firmę. Wiąże się to z zapotrzebowaniem na sprzedawców i mechaników rowerowych. Pracują oni nieco dłużej od shaperów, ponieważ po każdym dniu muszą naprawiać rowery z wypożyczalni. Z tego co wiem, zazwyczaj jest to stała ekipa, która nie zmienia się od kilku lat, dlatego jest się tam trudno dostać.

Jakie są korzyści?

Darmowy dostęp do bike parków i singli! Tak! Mało która praca może się tym pochwalić. W moim przypadku były to cztery bike parki i cztery single. Sama praca odbywa się w górach, w malowniczych miejscach, więc jeżeli lubisz przyrodę to nie będziesz żałować. Dodatkowo otrzymujemy też zniżkę w sklepie rowerowym, w granicach 30- 50%. Pracujemy w międzynarodowym zespole, więc nauka języków obcych jest oczywiście korzyścią.

Jak przystąpić do szukania pracy?

Zrób sobie listę bike parków do których chciałbyś pojechać. Później wejdź na ich oficjalne strony internetowe i znajdź do nich kontakt. Na znalezione mejle wyślij wiadomość koniecznie z CV w języku angielskim, lub natywnym dla danego kraju. Po jakimś czasie powinieneś dostać odpowiedź i kontakt do firmy zajmującej się danym bike parkiem. Dostaniesz instrukcje co robić dalej.

Uwagi

Pisałem to w oparciu o moje doświadczenia w Austrii, ale wiem, że wygląda to bardzo podobnie w innych krajach: Szwajcaria, Słowacja, Francja, Włochy. Łatwiej o pracę na cały sezon niż na jeden lub dwa miesiące. Pamiętaj, że w tym monecie trwa sezon zimowy, więc nie poddawaj się jeżeli nie dostaniesz odpowiedzi lub kontakt się urwie. Jeżeli to możliwe to postaraj się o numer telefonu do osoby zajmującej się rekrutacją i zadzwoń. Społeczność shaperów jest ogromna i nie tylko międzynarodowa, a nawet międzykontynentalna. Dlatego codziennie poznaje się nowych ludzi z różnych zakątków świata.

 

Podsumowanie

Jeżeli szukasz wakacyjnej pracy rowerowej, to rozważ te opisane przeze mnie wyżej. Będziesz miał wiele dni spędzonych na rowerze, poznasz miłych ludzi i dodatkowo zarobisz. Jeżeli masz jakieś pytania to zadaj je w komentarzu poniżej, chętnie odpowiem. Powodzenia!