Rowery zjazdowe do 10 tysięcy złotych- Bert Freeride BLog

Postanowiłem zrobić przegląd rynku pod kątem rowerów zjazdowych do 10 tysięcy złotych. Mowa tu oczywiście o nowych rowerach. Choć ta kwota wydaje się duża, to pozwoli nam na zakup roweru z najniższej półki cenowej.

Nie jest to wpis o charakterze rowerów które polecam. Tylko zastawienie rowerów, które możemy spotkać w internecie, lub w sklepach stacjonarnych. Rowery uszeregowałem wraz ze wzrastającą ceną. W przypadku obcej waluty, do przeliczenia biorę średni kurs. Dodatkowo sugerowana cena przez producenta może przekraczać tytułową kwotę 10 tysięcy złotych. W takim przypadku oznacza to, że mimo wszystko można znaleźć dany rower taniej. Do ceny nie doliczam kosztu przesyłki roweru, który po zsumowaniu może dać kwotę większą od tytułowej.

Rowery brane przeze mnie pod uwagę.

Wymagania w pierwszej kategorii  to amortyzator dwu półkowy. Jest to najważniejszy parametr, bo rowery typowo zjazdowe, oraz rowery free rideo’we  posiadają właśnie takie amortyzatory. W tych widełkach cenowych, u większości producentów dominuje amortyzator Rock Shox Boxxer RC wraz z damperem Rock Shox Kage RC. Podobnie sprawa ma się przy hamulcach i przerzutkach. W większości rowerów otrzymamy hamulce Sram Guide R wraz z przerzutką i manetką Sram GX.

Dartmoor Roots Black Angel

Rowery zjazdowe do 10 tysięcy złotych, 2017

Rama: 200 mm skoku, AL 7005

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC CL,

Damper: Rock Shox Kage RC,

Hamulce: Avid DB5,

Napęd: Sram X4/X7,

Opony: Kenda Honey Badger DH Pro 27.5×2.40″

CENA: 8499 zł

 

Dartmoor to polski producent, który produkcję przeniósł na Tajwan. Rama oparta jest na systemie jedno zawiasowym. W moim mniemaniu nie bardzo sprawdza się to na trasach zjazdowych, bo blokuje pracę zawieszenia podczas hamowania tylnym hamulcem. Dlatego bardziej widziałbym ten rower w kategorii zabawa w bike parku i latanie hopek. Widelec i damper, choć nie powalają to z pewnością zniosą trudy tras zjazdowych. Hamulce Avidy DB5 to następcy modelu Elixir 5. Jest to praktycznie ten sam hamulec co Sram Guide R. Różni je pokrętło regulacji pozycji klamki. Jako napęd otrzymamy dobrą przerzutkę X7. Osprzęt to produkty Dartmoora.

Dartmoor Roots Red Devil

Rowery zjazdowe do 10 tysięcy złotych, 2017

Rama: 200 mm skoku, AL 7005

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Marzocchi 380 CR,

Damper: Marzocchi MOTO C2R,

Hamulce: Avid Code,

Napęd: Sram X5/X9,

Opony: Kenda Nevegal Pro 27.5×2.35

CENA: 8999 zł

Jest to rower zbudowany na tej samej ramie, ale na lepszych częściach. Amortyzator to konkurent Boxxera RC. Czy jest lepszy lub gorszy? Ciężko stwierdzić. Damper Moto C2R jest dobry i posiada więcej regulacji niż Kage RC; naprężenie wstępne, kompresję szybką i wolną oraz odbicie szybkie i wolne. Hamulce to Avid Code, czyli model z linii wyższej od Srama Guide. Do tego dobre opony, w niedobrej wersji ścianki. Przerzutka to sprawdzony w boju sram X9. Osprzęt ten jest zdecydowanie lepszy niż w Poprzednim modelu, a różnica w cenie niewielka. Według mnie lepiej dopłacić te parę stów i mieć lepszy damper, hamulce i napęd. Reszta to komponenty dartmoora, również z lepszych linii.

NS Soda Evo Coil

Rowery zjazdowe do 10 tysięcy, 2017- Bert Freeride Blog

Rama: 160-180 mm skoku, AL6061-T6+AL6066-T6,

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Domain RC,

Damper: Rock Shox Kage R

Hamulce: SRAM Level,

Napęd:  Sram X4/X5

Opony: Kenda Nevegal 27.5×2.35

CENA:  8999 zł

NS, czyli North Shore to polski producent rowerów, który wypuszcza na świat rowery do wielu dyscyplin. Model Soda był pierwszym fullem tego producenta. Od kilku lat model ten praktycznie nie zmienił się. Jak przeczytamy na stronie producenta Soda Evo Coil to maszyna do bike parku czy zjazdu. Moim zdaniem do typowych zjazdów nie za bardzo się nada. Rower ten lepiej sprawdzi się do latania hopek niż technicznych, kamienistych tras. System zawieszenia to jedno zawias. Osprzęt, który otrzymujemy do roweru również nie powala. Zarówno widelec, damper jak i hamulce to najbardziej budżetowe produkty Srama (Sram, Rock Shox, Truvativ to ten sam producent). Domain RC jest mniej wytrzymały od Boxxera RC,  Kage R to model posiadający jedynie regulację odbicia a Sram Level to dwu tłoczkowy hamulec- trochę mało jak na rower zjazdowy. Opony to sprawdzony w zjeździe model- niestety w wersji jedno ściankowej. Wszystko to sprawia, że nie zaliczyłbym tego roweru do tych zjazdowych.  Obręcze, piasty, chwyty, siodło i pozostałe części to produkty NS’a i Octane One’a, czyli marki NS’a.

Author Ninja DH

Rowery zjazdowe do 10 tysięcy złotych, 2017

Rama: 200 mm skoku, AL 6061

Zawieszenie: cztero zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC,

Damper: Rock Shox Kage RC,

Hamulce: Shimano Zee

Napęd: Shimano Zee

Opony: MAXXIS High Roller II kevlar 27,5″ x 2,40″

CENA: 9499 zł

 

Author to słowacko-czeska firma rowerowa. W swojej kolekcji posiadają ten jeden rower zjazdowy w kilku wariantach. Najtańszy z nich, Ninja DH, prezentuje się bardzo ciekawie. Rama oparta jest o system cztero zawiasowy, dzięki czemu praca ramy nie zmienia się podczas hamowania tylnym hamulcem. Dodatkowo otrzymujemy pełny osprzęt Shimano z grupy Zee. Moim zdaniem jest to poważny argument przemawiający za zakupem tego roweru. Przerzutka posiada sprzęgło blokujące nadmierne wychylanie się jej podczas ostrej jazdy, co zauważalnie wycisza rower. Hamulce zapewniają bardzo dobrą siłę hamowania i bezproblemową eksploatacje i osobiście stawiam je wyżej niż pozostałe hamulce z tego zestawienia. Pomimo dobrego osprzętu rowery te nie cieszą się dobrą opinią ze względu na częste ich pękanie… Jak jest w rzeczywistości tego nie wiem. Tak czy siak rower prezentuje się bardzo dobrze i zaskakuje osprzętem.

YT Tues Al

Rowery zjazdowe do 10 tysięcy złotych, 2017

Rama: 200 mm skoku, AL 7005-T6,

Zawieszenie: cztero zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC,

Damper: Rock Shox Kage RC,

Hamulce: Sram Guide R

Napęd: Sram Gx DH

Opony: MAXXIS High Roller II DH

CENA: 2299 €, około 9700 zł

YT czyli Young Talents, to niemiecka firma produkująca rowery do zastosowań grawitacyjnych od 2008 roku. Wyróżnia się modelem sprzedaży bezpośredniej, dzięki czemu bardzo szybko zyskała na popularności. Dziś prawie każdy kto chce kupić nowy rower DH, a nie ma więcej pieniędzy, wybiera właśnie Tuesa. Dobry system zawieszenia, porządne wykonanie i geometria to mocne strony tego roweru. Dodatkowo firma słynie z bardzo dobrego podejścia do klienta w kwestii reklamacji. Co do części to są one standardowe dla tej półki cenowej. Rower po prostu jest dobry i sprawdzony. Po doliczeniu przesyłki kwota przekroczy 10 tysięcy, ale umawialiśmy się te koszty pomijać.

Podsumowanie

Jak widać za kwotę 10 tysięcy złotych wybór rowerów zjazdowych jest mocno ograniczony. Z pośród pięciu wyżej wymienionych rowerów, jedynie dwa ostatnie uznałbym jako w pełni zjazdowe. Pierwsze trzy są w mojej ocenie bardziej rowerami do freeride’u, ale oczywiście zjedziemy na nich na każdej trasie zjazdowej- pytanie tylko jak szybko. Osobiście odradzałbym zakup NS’a z powodu niewystarczająco wytrzymałego amortyzatora i zbyt ubogiego dampera. Rowery Dartmoora są moim zdaniem lepsze od NS’a. Author pozytywnie zaskakuje osprzętem, lecz ma niepewną wytrzymałość potwierdzoną przez wiele osób. YT to sprawdzona i wytrzymała  maszyna. Gdybym miał wybrać to prawdopodobnie byłoby to YT, ale osprzęt Authora mocno by mnie kusił bo uwielbiam Shimano.

A Ty, który rower byś wybrał? Daj znać w komentarzu.

  • Rzutem na taśmę mógłby się jeszcze załapać Commencal (Supreme DH V3 / Supreme Park). Inny mocny konkurent dla przedstawionych rowerów to On One S36.

    Jest też trochę ciekawych rowerów w granicach 2500 eur – może warto byłoby podnieść limit do 11-12 kzł, żeby lista była nieco pełniejsza? 😉

  • remedy8

    „Rowery Dartmoora są moim zdaniem lepsze od NS’a” – przepraszam bardzo, ale od kiedy to Dart Roots jest lepszy niż NS Fuzz (pytanie retoryczne)? Nie generalizujmy…

    • Miałem na myśli rowery Dartmoora w porównaniu do roweru NS’a z tego zestawienia. Fuzz nie zmieścił się w tej kwocie 🙂