Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Bert Freeride Blog

Czas na drugą część serii wpisów o rowerach zjazdowych do konkretnej kwoty. Poprzednia lista zawiera rowery do 10 tysięcy złotych i jest dostępna tutaj. Ta będzie znacznie bardziej obszerna. Za kwotę 15 tysięcy złotych moim zdaniem można już kupić naprawdę interesujące rowery, które zaspokoją potrzeby większości rowerzystów.

Rowery brane przeze mnie pod uwagę.

Podobnie jak poprzednio, warunkiem podstawowym jest amortyzator dwu półkowy. W tej kwocie pojawi się już rozrzut firm amortyzatorów i komponentów, jednak wciąż dominować będzie Rock Shox i Sram. Ponownie pomijam koszty dostawy roweru, która mogłaby dać sumę większą od 15 tysięcy złotych. Rowery ułożone są wraz z rosnącą ceną. Biorę pod uwagę tylko rowery z roku 2017.

CTM Mons

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- CTM Mons Xpert- Bert Freeride Blog

Rama: 210 mm skoku, Aluminium 6061,

Zawieszenie: typu wirtualne,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC

Damper: Rock Shox Kage RC,

Hamulce: Sram DB5

Napęd: Sram GX, manetka Sram X5

Opony: Maxxis HighRoller II ST 27,5×2,40″

Waga: 18,1 kg

CENA: 2499 € czyli około 10 500 zł

CTM to słowacki producent rowerów z produkcją znajdującą się na Tajwanie. Projekty ich rowerów nie są autorskie a jedynie odkupione, chociaż nie jestem pewien jak to jest z tym konkretnym Monsem. Parametry jezdne tego roweru są dobre, jednak rowery CTM’a mają to do siebie, że bardzo szybko łapią luzy na ramie. Są one trudne do zlikwidowania. Osprzęt standardowy czyli Rock Shox i Sram. Uwaga! Zdjęcie zawiera błąd. Znajdziesz go? Odpowiedź w opisie do Monsa Xpert.

Commencal Furious Origin 650B

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Commencal Furious- Bert Freeride Blog

Rama: 200 mm skoku, Aluminium 6061 Triple Butted (potrójnie cieniowana),

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC

Damper: Rock Shox Kage R,

Hamulce: Sram Guide RE

Napęd: Sram X7 krótki wózek 10s, manetka Sram X5

Opony: MAXXIS HRII 27,5″ x 2,4″ Dual Compund DH Casing

Waga: 17,8 kg bez pedałów

CENA: 2 499,00 € czyli około 10 500 zł

Furious to najnowszy model francuskiego producenta, który ukazał się na rynku w maju. Jest to konstrukcja jedno zawiasowa z przeznaczeniem do freeride’u. Osprzęt standardowy i tak jak w niektórych przypadkach otrzymujemy lepsze hamulce kosztem gorszego dampera. Konstrukcja prosta jak budowa cepa, ale bardzo mi się podoba.

Commencal Supreme DH V3 650B

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Commencal Supreme DH V3- Bert Freeride Blog

Rama: 190 mm skoku, Aluminium 7075 hydroformowana,

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC

Damper: Rock Shox Kage R,

Hamulce: Sram Guide RE

Napęd: Sram X7 krótki wózek 10s, manetka Sram X5

Opony: MAXXIS HRII 27,5″ x 2,4″ Dual Compund DH Casing

Waga: 17,8 kg bez pedałów

CENA: 2 499,00 € czyli około 10 500 zł

Supreme V3 DH to odpowiednik Furiousa tylko że z zastosowaniem do typowego zjazdu. Cena jest ta sama, waga też a osprzęt niemalże identyczny. Rowery te są rzadko spotykane w Polsce. Producent udziela aż pięcioletniej gwarancji na rower. Należy pamiętać o zarejestrowaniu go najpóźniej do 45 dni po zakupie, w przeciwnym razie gwarancja przepada. Zawieszenie jedno zawiasowe, ale damper ściskany jest z dwóch stron.

Radon Swoop 200 8.0

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Radon Swoop- Bert Freeride Blog

Rama: 200 mm skoku, Aluminium 6061,

Zawieszenie: cztero zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC,

Damper: Rock Shox Kage RC,

Hamulce: Magura MT 5,

Napęd: Shimano Zee,

Opony: Schwalbe Magic Mary, Vert Star, Super Gravity, Kevlar, TLE, 27.5″ x 2,35″

Waga: brak danych?

CENA: 2699 € czyli około 11 300 zł

Zdjęcie przedstawia model 9.0.

Radon to niemiecki producent rowerów, który prowadzi bezpośrednią sprzedaż. Amoryzator i damper to standardowo RC od Rock Shoxa. Radon założył za to osprzęt inny niż większość, czyli hamulce Magury MT5 i napęd Zee do tego opony Schwalbe. Z tego co wiem, Magury posiadają dużą siłę hamowania, ale są trudne do serwisowania- czyli historia podobna jak ze Sramem.

Scott Voltage FR 720

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Bert Freeride Blog

Rama: 170-190 mm skoku, Aluminium 6061, hydroformowane rury,

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Domain RC,

Damper: FOX VAN R coil,

Hamulce: Shimano BR-M615,

Napęd: Sram X7, manetka X5,

Opony: Magic Mary 27.5×2.35 Performance

Waga: ok. 19 kg (Rozmiar M, bez pedałów)

CENA: 11 399 zł

Voltage Fr, jak sama nazwa wskazuje, to rower bardziej do zabawy w bike parku niż ostrej jazdy w dół. Rama współpracuje zarówno z kołami 26″ jak i 27.5″, które otrzymujemy fabrycznie. Zwykły jedno zawiasowy system do tego osprzęt, który w tej cenie powinien być dużo lepszy. Producent wziął amortyzator od Rock Shoxa, damper od Foxa i hamulce od Shimano. Dziwna kombinacja jak na rower seryjny. Co do hamulców to sam posiadałem kiedyś Shimano Deore (w rowerze zjazdowym) i byłem z nich bardzo zadowolony. Po czasie stwierdzam jednak, że hamulce te nie są wystarczająco mocne do zjazdu. Domain RC w tej cenie to już spora przesada. W poprzednim zestawieniu rowerów do 10 tysięcy pisałem, że w mojej ocenie nie nadaje się on do zjazdów.

Mondraker Summum 27.5″

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych Bert Freeride Blog

Rama: 205 mm skoku, AL,

Zawieszenie: typu wirtualne,

Widelec: Marzocchi 380 27’5 CR 200mm,

Damper: Fox Van R Performance 222x70mm,

Hamulce: Sram Guide R

Napęd: Sram X7 krótki wózek 9s, manetka Sram X5

Opony: Maxxis Minion DHR II SuperTacky compound 27´5×2.4

Waga: 16.75 kg

CENA: 11 999 zł

Summum to bardzo udany rower hiszpańskiego producenta. System z wirtualnym punktem obrotu. Jeździłem na nim przez ponad dwa sezony (na modelu z 2012 roku). Zawieszenie nie buja podczas pedałowania, czyli nie tracimy energii przy dokręcaniu, dodatkowo nie odczuwamy efektu blokowania się zawieszenia przy hamowaniu tylnym hamulcem. Jest dosyć lekki i skoczny. W tej cenie, nie powala osprzętem, ale za to ma dożywotnią gwarancję.

NS Fuzz 2

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- NS Bikes Fuzz- Bert Freeride BLog

Rama: 203 mm skoku, AL6061-T6+AL6066-T6,

Zawieszenie: cztero zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC

Damper: Rock Shox Kage R,

Hamulce: Sram Guide RE

Napęd: Sram X7 krótki wózek 10s, manetka Sram X5

Opony: Schwalbe Magic Mary Bikepark 27.5 x 2.35

Waga: ~18.4 kg, bez pedałów

CENA: 11 999 zł

Fuzz to pierwszy model typowo zjazdowy od NS Bikes . Zyskał on dużą popularność i jest uznawany za bardzo dobry rower. Osprzęt to standardowo Rock Shox i Sram, z tymże damper to wersja R, nie RC. Hamulce w wersji RE, nie R czyli nieco lepsze, posiadające zacisk z linii Code. Są za to cięższe od modelu Guide R. Zawieszenie cztero zawiasowe z damperem ściskanym z dwóch stron.

Commencal Supreme DH V4.2 Essential

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Commencal Supreme V4.4 Essential- Bert Freeride Blog

Rama: 220 mm skoku, Aluminium 6066 hydroformowana,

Zawieszenie: typu wirtualne,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC

Damper: Rock Shox Kage RC,

Hamulce: Sram Guide RE

Napęd: Sram X7 krótki wózek 10s, manetka Sram X5

Opony: MAXXIS HRII 27,5″ x 2,4″ Dual Compund DH Casing

Waga: 17,8 kg bez pedałów

CENA: 2 999,00 € czyli około 12 500 zł

Supreme V4.2 to wyższy model zjazdowy od V3 i wyższy od zeszłorocznego V4. Przykuwa wzrok swoim prowadzeniem łańcucha. Kilku producentów stosuje takie rozwiązanie. Sprawia ono, że łańcuch jest bardziej równomiernie naciągnięty i mniej uderza o ramę. Dzięki temu rower jest bardziej cichy i jeździ się na nim przyjemniej. Chętnie wypróbowałbym taki system napinaczy. Od swoich tańszych odpowiedników różni się lepszym damperem. Tutaj znajdziemy już literkę C na końcu. Kąt główki wynosi 63.0°, czyli jest dosyć ostry i tak też wygląda.

CTM Mons Xpert

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- CTM Mons Xpert- Bert Freeride Blog

Rama: 210 mm skoku, Aluminium 6061,

Zawieszenie: typu wirtualne,

Widelec: Rock Shox Boxxer Team,

Damper: Rock Shox Vivid R2C,

Hamulce: Shimano Zee,

Napęd: Shimano Zee,

Opony: Maxxis HighRoller II ST 27,5×2,40″

Waga: 17,7 kg

CENA: 3 199.99 € czyli około 13 000 zł

W droższym modelu otrzymujemy pełny osprzęt Shimano, lepszy damper i amortyzator. Dodatkowo Xpert jest lżejszy od tańszej wersji o 400 gramów. Nie dajcie zwieść się zdjęciami. Przed fotografowaniem Monsów musiała odbywać się jakaś mocna impreza, bo na zdjęciu model Xpert ma amortyzator RC, a zwykły Mons- Team’a.

Kona Operator

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Kona Operator- Bert Freeride Blog

Rama: 200 mm skoku, Aluminium 6061,

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC,

Damper: Rock Shox Kage R,

Hamulce: Sram Guide R,

Napęd: Sram X7, manetka X5,

Opony: Maxxis Minion DHF DH 27.5×2.5″

Waga: Brak danych?

CENA: 13 499 zł

Kona to kanadyjski producent rowerów. Od lat stosują jeden system zawieszenia we wszystkich swoich rowerach- od XC po DH. Krąży o nich pełno stereotypów, że niby pękają i są beznadziejne. Ja mam do tej marki sentyment, bo Kona Stinky była moim pierwszym rowerem z pełnym zawieszeniem. Co do sprzętu to niczym się tutaj nie wyróżnia od innych.

Votec VD Elite

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Votec DH- Bert Freeride BLog

Rama:  AL6061-T6

Zawieszenie: cztero zawiasowe,

Widelec: Manitou Dorado Expert Air, 203 mm skoku,

Damper: Rock Shox Vivid Air R2c,

Hamulce: Magura MT5 N,

Napęd: Sram Gx DH,

Opony: MagicMary VertStar TubelessEasy,

Waga:  14.9 kg, rozmiar M, bez pedałów,

CENA:  3199 €, około 13 400 zł

Votec to mało znany niemiecki producent rowerów. Osprzęt jaki otrzymujemy z tym rowerem naprawdę mnie zaskakuje. Hamulce MT5 pojawiły się już w tym zestawieniu, to samo z napędem, ale amortyzator Manitou Dorado Expert jest jeden, tak samo powietrzny Vivid R2c. Nie każdy lubi jeździć na powietrznych amortyzatorach, ale tak czy siak plus za to. 14.9 kg to bardzo niska waga, nawet w porównaniu do rowerów z włókna węglowego robi wrażenie. Rama posiada zmienną geometrię, co w przypadku zakupu na lata może okazać się przydatne. Do tego aż 10 lat gwarancji producenta. Wszystko to robi na mnie dobre wrażenie.

YT Tues CF

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Bert Freeride Blog

Rama: 208 mm skoku, włókno węglowe,

Zawieszenie: cztero zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer Team,

Damper: Rock Shox Vivid R2c,

Hamulce: Sram Guide RS

Napęd: Sram Gx DH

Opony: MAXXIS High Roller II DH

Waga: 16.2 kg w rozmiarze S, bez pedałów

CENA: 3399 €, około 14 200 zł

Tańszy wariant tego roweru opisany został w liście do 10 tysięcy złotych. Dopłacając 5 tysięcy otrzymujemy ramę z włókna węglowego, lepszy amortyzator, damper i hamulce. Firma YT wymiata konkurencje stosunkiem ceny do jakości, bo rzadko za 15 tysięcy otrzymujemy karbonową ramę. Minusem jest dla mnie spadek wartości roweru po zakupie. Jeździ ich sporo w Polsce i cena w przypadku odsprzedaży drastycznie spada.

Scott Gambler 730

Rowery zjazdowe do 15 tysięcy złotych- Scott Gambler- Bert Freeride Blog

Rama: 210 mm skoku, Aluminium 6061, cieniowane, hydroformowane rury,

Zawieszenie: jedno zawiasowe,

Widelec: Rock Shox Boxxer RC,

Damper: FOX VAN R coil,

Hamulce: Shimano BR-M615,

Napęd: Sram X5, manetka X4,

Opony: Magic Mary 27.5×2.35

Waga: ok. 17,80 kg (Rozmiar M, bez pedałów)

CENA: 14 699 zł

Scott Gambler to rasowa zjazdówka. Zawieszenie jest jedno zawiasowe, jednak dosyć rozbudowane przez co rower jest czuły nawet na małe nierówności. Gambler zachwalany jest za swoją sztywność i wytrzymałość. Podobnie jak Voltage, również współpracuje z kołami 26 i 27.5″. Dodatkowo ma regulowaną wysokość suportu i rozstaw kół. Mimo to dać prawie 15 tysięcy złotych, żeby mieć hamulce do XC i najniższy model przerzutki to lekka przesada. Taką cenę płaci się, żeby mieć napis „Scott” na swoim rowerze.

Podsumowanie

Za 15 tysięcy złotych wybór rowerów zjazdowych jest spory w porównaniu do kwoty 10 tysięcy złotych. Do mojej listy można by dopisać jeszcze kilka maszynek, ale uważam że te są częściej brane pod uwagę przed zakupem. Jak widać pojawił się jeden rower karbonowy- YT Tues CF- i za to duży plus dla producenta. Votec VD pozytywnie mnie zaskoczył. Osprzęt w większości rowerów opiera się na tym samym, dlatego dosyć łatwo można je sobie porównać. Gdybym miał wybrać jeden. Na pewno odrzuciłbym wszystko co ma damper Kage R i/lub amortyzator Domain RC. Moim zdaniem YT prezentuje podobnie jak poprzednio, najlepszy stosunek  cena do jakości. Z tego powodu zdecydowałbym się właśnie na Tuesa. Na drugim miejscu postawiłbym  Voteca VD, a trzecim Commencala Supreme V4.2. W zależności od możliwości finansowych w danym momencie kupiłbym jeden z tych trzech rowerów.

Znasz jeszcze inne rowery w tej cenie? Daj znać w komentarzu.